< meta name="description" content="سلامتی وتندرستی" />

 با چروک پوست خداحافظی کنید!

حتی بهترین غذاها هم نمی توانند باعث از بین بردن نشانه های پیری شوند. اما یکسری غذاهای مناسب هستند که با بالا رفتن سن تفاوت هایی جدی در پوست ایجاد می کنند. غذاهای مغذی می توانند پوست را نرم و مرطوب نگه دارند و به احیاء کلاژن و فیبرهای ارتجاعی که برای داشتن پوست بدون چروک نیاز دارید کمک می کند. این غذاها از پیری زودرس در پوست جلوگیری می کنند. پس آشپرخانه را از این ابرغذاها پر کنید تا سالم و جوان و شاداب بمانید.

 گوجه فرنگی

به میوه فروشی بروید و گوجه فرنگی تازه خرید کنید تا پوستی بدون چین و چروک داشته باشید. گوجه فرنگی ها منبع لیکوپن و آنتی اکسیدان هایی است که تاثیرات پیری آفتاب را خنثی می کند. گوجه فرنگی ها منبع ویتامین C   و ویتامین A هستند. ویتامین C برای ساخت کلاژن ضروری می باشد و ویتامین A به پوست شادابی و درخشش طبیعی می دهد.

تخم مرغ

یکی دیگر از غذاهایی که برای سلامت پوست مفید هستند تخم مرغ می باشد.تخم مرغ ها سرشار از ویتامین A و مفید برای سلامت پوست هستند. همچنین دارای چربی های سالم هستند که رطوبت پوست را حفظ کرده و چین و چروک ها را از بین می برند. تخم مرغ ها شامل آهن، مس و زینک و مواد معدنی هستند که پوست را نرم و لطیف نگه می دارد. پروتئین های تخم مرغ آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن را فراهم می کند و پوست را محکم و قوی نگه می دارد. باید برای دریافت فواید ضد پیری این غذا یک عدد تخم مرغ کامل را حتما مصرف کنید. سفیده تخم مرغ به تنهایی دربردارنده پروتئین است بنابراین اگر فقط سفیده تخم مرغ را مصرف کنید فواید ضد چروک و ضد پیری این غذا را از دست داده اید.

چای سفید

چای سفید بهترین انتخاب برای تازه و جوان نگه داشتن پوست است. آنتی اکسیدان موجود در چای سفید بیشتر از چای سبز است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد چروک در پوست می شوند مبارزه می کنند. کافئین موجود در این چای کمتر از چای سبز یا سیاه است بنابراین خاصیت رطوبت رسانی بیشتری نسبت به آن ها دارد.

عصاره استخوان

عصاره استخوان یکی دیگر از غذاهای مفید برای سلامتی و ضد پیری است. از آن جا که مدت زمان پخت استخوان ها طولانی مدت است (گاهی اوقات ۲۴ ساعت یا بیشتر) سرشار از کلاژن می باشد. کلاژن پروتئینی است که پوست را نرم نگه می دارد و چین و چروک های پوست را از بین می برد. عصاره استخوان حاوی مقدار زیادی آمینو اسید برای تولید کلاژن می باشد. می توان مواد غذایی دیگری که برای پوست مفید هستند را به عصاره استخوان اضافه کرد. مثل زردچوبه، زنجبیل یا روغن فلفل که جریان خون در پوست را تقویت می کنند.

شاهی

شاهی یکی از مغذی ترین سبزیجات است که می تواند با چروک ها و نشانه های پیری به بهترین شکل ممکن مبارزه کند و بهترین منبع ویتامین A برای شادابی پوست است. این نوع سبزی منبع پتاسیم نیز می باشد. پتاسیم ماده معدنی مفید برای قلب است که جریان خون بدن را تقویت می کند. این نوع سبزی منبع اسیدهای چرب اومگا ۳ می باشد که از التهاب جلوگیری می کند و مانع ایجاد چروک در پوست می شود زیرا التهابات می توانند قابلیت ارتجاعی پوست راکاهش دهند.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از غذاهای مفید و سالم  ضد چروک  و رطوبت رسان پوست می باشد. وقتی احساس کردید مرطوب کننده ها برای پوست تان کافی نیستند سعی کنید با غذا به پوست رطوبت برسانید. وقتی غذا از چربی کافی برخوردار باشد لیپیدهای پوست باقی می مانند. در نتیجه پوست مرطوب باقی می ماند و چین چروک در پوست ایجاد نمی شود. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است که باعث ایجاد تعادل لیپیدهای پوست می شود. همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که پوست را در مقابل آسیب های آلودگی و نور خورشید محافظت می کند. وقتی به غذا روغن زیتون اضافه کنید مواد مغذی مثل ویتامین A که برای پوست مفید هستند را نیز جذب می کنید.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، خواص دارویی گیاهان ، راز های زندگی بهتر وشادتر ، خواص برخی ازغذاها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 23 اسفند 1395برچسب:حق جو,چروک ,پوست,گوجه فرنگی,تخم مرغ , چای سفید,شاهی,عصاره استخوان,روغن زیتون, | 9:31 | نویسنده : Haghjoo |

  

12 مسکن طبیعی درد دندان

دندان درد گاهی اوقات بسیار دردآور و تحمل ناپذیر می شود. بدتر از همه زمانی است که نیمه شب درد شروع شود و به دندانپزشک دسترسی هم نداشته باشیم. در چنین لحظاتی بهترین کار درمان های خانگی و گیاهی دم دست هستند. داروهای گیاهی که در این مقاله از آنها صحبت شده است، برای تسکین دندان درد بسیار موثرند و اگر دچار دندان در شدید، با این گیاهان دردتان را آرا کنید.

گل میخک

اوژنول، ترکیب اصلی روغن گرفته شده از گل میخک، ماده ای رایج در تولید محصولات دندانی است که می تواند در درمان دندان درد، حرفی برای زدن نداشته باشد. گل میخک له شده علاوه بر اینکه از درد دندان می کاهد، به دلیل خواص ضدباکتریایی اش، محیط دهان را از باکتری ها پاک می سازد. گل میخک ویژگی های کرخ و بی حس کننده ای دارد.

زنجبیل

استفاده از ریشه زنجبیل یکی از رایج ترین درمان های گیاهی برای دندان درد است که از دیرباز از آنها استفاده می شود. ابتدا پوست آن را جدا کنید سپس روی دندان دردناک قرار داده و آن را به آرامی گاز بگیرید. به تدریجی از درد دندان کاسته می شود.

سیر

یکی از رایج ترین چاشنی های موجود در آشپزخانه سیر است. سیر علاوه بر اینکه غذا را خوش طعم می کند، گیاهی موثر در تسکین درد دندان است. درواقع سیر یکی از بهترین آنتی بیوتیک های دنیا است. وقتی آن کاملا له و کوبیده شود، تولید دو ماده شیمیایی می کند که درد را از بین می برند. در واقع یکی از این ماده های شیمیایی، آلیسین است که به این گیاه خاصیت آنتی بیوتیکی می دهد. اما برخی از محققان بر این باورند که سیر ممکن است موجب تحریک لثه ها شود. بنابراین سیر له شده را باید فقط روی دندانی که درد می کند قرار داد.

لیموترش

بنابر تحقیقات، لیموترش به دلیل اینکه حاوی ویتامین ث و اسید سیتریک قوی است می تواند در تسکین دندان درد موثر باشد. یک لایه لیموترش را روی محل دردناک قرار دهید و با آب آن را گرفته و با نمک مخلوط کرده و در دهان بچرخانید.

پیاز

با قرار دادن یک تکه پیاز خام روی دندانی که درد می کند، می توانید از درد آن تا حدی بکاهید. پیاز ویژگی ضدمیکروبی دارد که می تواند در کنترل دندان در موثر باشد. برخی از مردم معتقدند پیاز حتی از مسکن های قوی هم موثرتر است. پیاز آبسه دندان را نیز درمان می کند. آن را روی دندان دردناک گذاشته و با ملایمت گاز بگیرید تا آبش خارج شود.

اسطوخودوس و بابونه

با مخلوط کردن گیاه اسطوخودس و بابونه، می توان به ترکیبی عالی دست یافت که در کاهش دندان درد موثر است. این ترکیب حتی ویژگی های آرام بخشی دارد.

زردچوبه

آیا کاری هست که زردچوبه نتواند انجام دهد؟ اخیرا محققان متوجه شده اند که زردچوبه برای مشکلات لثه و دندان بسیار مفید است. این گیاه می تواند از عفونت های لثه بکاهد و درد دندان را تخفیف دهد. علاوه بر آن توانایی مبارزه با آلزایمر و انواع بیماری های سرطان نیز دارد.

کلم

مسلما انتظار این یکی را نداشتید! آیا می دانستید کلم می تواند برای تخفیف دندان درد عالی باشد؟ وقتی کلم به طور موضعی استفاده شود سم زدا و درمان کننده فوق العاده ای است.

آویشن

استفاده از آویشن در درمان دردهای دندانی توصیه شده است. این گیاه خواص ضدعفونی کننده، ضدقارچ و دارویی دارد و می تواند جلوی بیماری لثه و فساد دندان را بگیرد. این گیاه کنار شنبلیله در درمان عفونت های باکتریایی بسیار موثر است. از طرفی وقت آویشن با نعناع استفاده شود، در کشتن باکتری هایی که ایجاد تورم می کند موثرتر است.

اسپیلانتس

کمتر از این گیاه صحبت شده است، اسپیلانتس به گیاه دندان درد معروف شده است و در کاستن درد دندان تاثیر غیرقابل انکاری دارد. گل های این گیاه را مستقبما روی دندانی که دردناک است قرار دهید تا ویژگی بی حس کننده اش، از درد دندان تان بکاهد.

بومادران

هر وقت دندان درد داشتید، برگ های بومادران را بجوید و آن را روی محل دردناک قرار دهید. خیلی سریع اثرش را می بینید و موقتا از شر درد رها می شوید.

برگ نعناع

بنابر تحقیقات، برگ نعناع یا روغن آن شبیه برخی از ویژگی های روغن گل میخک بوده و از درد دندان می کاهد. بسیاری از مردم نیز بر این باورند که جویدن نعناع به راستی درد دندان را خیلی زود آرام می کند. این گیاه همچنین حاوی منتول است که خواص ضدالتهابی دارد. دو برگ نعناع را در دهان گذاشته و تا زمانی که کاملا مرطوب شوند، بجوید. بعد از چند دقیقه، دهان تان را با کمی آب و نمک بشویید.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، خواص دارویی گیاهان ، ،
برچسب‌ها:

 نوشیدنی های انرژی زای طبیعی

آب با آب لیمو ترش، چای سبز، دمنوش زنجبیل و عسل و ... انرژی زا هستند

برای داشتن یک روز خوب و پر نشاط لازم است که روزتان را با انرژی و شاداب شروع کنید. برای این کار می توانید چند نوشیدنی خیلی ساده و طبیعی برای خودتان آماده کرده و به صورت ناشتا میل کنید. این کار باعث می شود از نظر روحی و جسمی شاد و سرحال باشید. در این مطلب شما را با چند نوشیدنی ساده برای شروع روزی پرنشاط آشنا می کنیم. فقط یادتان باشد که این نوشیدنی ها را باید ناشتا میل کنید .

آب با لیموترش همیشگی

ترکیب آب و آب لیموترش شهرت زیادی دارد و بسیاری از افراد برای تصفیه ی بدن و حتی لاغری صبح خود را با این نوشیدنی آغاز می کنند . توصیه می شود این نوشیدنی هم به صورت ناشتا و هم بین غذا و قبل از خواب مصرف شود.  لیموترش یک ماده ی غذایی درمانی فوق العاده است که سرشار از ویتامین سی بوده و بدن را از شر توکسین ها یا  همان سموم خلاص و به دفع چربی های اضافه کمک می کند. علاوه بر این لیموترش باعث افزایش سیستم دفاعی بدن می شود و به بهبود عملکرد کبد و روده ها کمک زیادی می کند .

اگر لیموترش مصرفی تان ارگانیک باشد، می توانید از پوست آن نیز استفاده کنید. در این صورت می توانید لیموترش را با گوشت و آب آن میکس کنید و مطمئن باشید که با یک منبع خوب مواد مغذی و انرژی زا طرف هستید  اگرنمی توانید به صورت ناشتا مخلوط آب و آب لیموترش را بنوشید می توانید اندکی عسل نیز به آن اضافه کنید.

چای سبز

از خواص چای سبز هر چه بگوییم کم است. این چای مفید یکی از چای های معروف و خوشبختانه پرمصرف در دنیا و خواص فوق العاده ای برای بدن دارد. اما بهتر است که همیشه این چای را خارج از وعده های غذایی میل کنید تا بهتر جذب بدن شوداز آنجایی که چای سبز اندکی خاصیت محرکی دارد، انرژی بدن را در ساعات اولیه صبح چند برابر. این چای پرخاصیت سرشار از آنتی اکسیدان ها است و خواص دیورتیک دارد و برای افرادی که صبح ها با صورت و چشمانی پف کرده از خواب بیدار می شوند ایده آل است. در واقع با مصرف چای سبز فعالیت کلیه ها را تحریک می کنید. علاوه بر این یک نوشیدنی ضدسرطان قوی و یک محافظ طبیعی دندان مصرف می کنید .

دمنوش زنجبیل و عسل

زنجبیل و عسل به تنهایی هر کدامشان منبع خواص فوق العاده اند. ترکیب این دو به صورت دمنوش نیز بدن را پر از انرژی می کند. در واقع دمنوش زنجبیل و عسل باعث فعال شدن متابولیسم بدن می شود و انرژی زیادی تولید می کند. بنابراین، اگر شما جزو افرادی هستید که همیشه از خستگی شکایت دارند یا بی اشتها، سرمایی و بی حس و حال هستید می توانید از این دمنوش برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

زنجبیل یک ادویه ی پرمصرف و تند است که با خود احساس گرما به همراه دارد. این ادویه ی پرخاصیت باعث بهبود عملکرد کبد می شود و به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد دردها را تسکین می دهد.

می توانید از زنجبیل تازه استفاده کنید. برای این کار 3 برش نازک زنجبیل تازه یا مقداری پودر زنجبیل را با یک فنجان بزرگ آب به مدت 10 دقیقه دم بدهید. کمی عسل به آن اضافه کنید. بهتر است از عسل های ارگانیک استفاده کنید. چون عسل های دیگر حاوی مواد نگهدارنده هستند و برای اینکه مانند شهد باشند گرمای زیادی تحمل کرده اند.

دمنوش دارچین و استویا

این دمنوش خوشمزه و شیرین مانند بمب انرژی است. شما می توانید علاوه بر افزایش انرژی خود کمک زیادی به بهبود عملکرد پانکراس بکنید. حتماً   می دانید که این عضو بدن در تنظیم قند خون نقش مهمی دارد. این نوشیدنی برای افرادی مناسب است که نمی خواهند قند خونشان بالا برود. در عین حال برای تمام افرادی نیز مناسب است که طرفدار نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین هستند و یا مدام ریزه خواری می کننددارچین به تنظیم قند خون کمک زیادی کرده و هر غذا یا نوشیدنی را معطر و باب میل می کند.

استویا نیز که به صورت برگ خشک یا عصاره به فروش می رسد، یکی از شیرین کننده های طبیعی فوق العاده استاین شیرین کننده بهترین جایگزین قند برای افرادی محسوب می شود که نگران قند خون و تناسب اندام خود هستند. چون کالری ندارد و قند خون را افزایش نمی دهد. می توانید برای خود چای دارچینی تهیه کرده و با عصاره ی استویا شیرین کنید.

 شما می توانید از هر یک از این نوشیدنی ها به عنوان اولین نوشیدنی روزتان استفاده کنید و از خواص آن ها بهره مند شوید. توصیه می کنیم، این نوشیدنی ها را به صورت ناشتا و حدود نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید. البته در طول روز نیز می توانید از این نوشیدنی ها بهره مند شوید، اما سرعت جذب ترکیبات مفید آن ها به صورت ناشتا بیشتر خواهد بود.

 

 


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، خواص دارویی گیاهان ، راز های زندگی بهتر وشادتر ، نوشیدنی ها ، ،
برچسب‌ها:

 

نحوه مراقبت از پوست بدن و صورت

 

پوست شما تا آخر عمر برایتان باقی خواهد ماند. پس تا جایی که می‌توانید از آن مراقبت کنید. به منظور آشنایی کلی با نحوه مراقبت از پوست بدن و صورت مطالب زیر را دنبال کنید:

 آبرسانی کنید

آب یک محصول شگفت انگیز زیباست. نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز به شما پوستی شفاف می‌دهد و در این فرایند احساس بهتری پیدا خواهید کرد . 

لایه برداری کنید 

برای درمان خانگی شکر و روغن زیتون، بادام و یا نارگیل را با هم مخلوط کنید. به حالت دورانی به پوست خود بمالید و به طور کامل شستشو دهید . 

 حمام کنید

برای داشتن پوستی سالم و دارای آنتی اکسیدان، حداقل ۳ چای کیسه‌ای به آب حمام در وان اضافه کنید. و هنگامی که در حال حمام کردن هستید، ۲ چای کیسه‌ای را روی چشمان خود برای از بین رفتن خستگی و پف چشم قرار دهید . 

 یک رژیم پوست داشته باشید

مطمئن شوید که این رژیم شامل پاکسازی، لایه برداری و رطوبت صورت می‌شود . 

 درست اصلاح کنید

3دقیقه بعد از شروع حمام اصلاح کنید. از آب و ژل اصلاح به جای صابون استفاده کنید، زیرا صابون ممکن است پوستتان را خشک کند . 

 به پوست زیر موهایتان توجه کنید

برای داشتن پوست سر سالم هر چند روز یک بار به آن وازلین بزنید. برای پوست سر پوسته پوسته یا شوره دار از سرکه سیب برای شستشو استفاده کنید .


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:پوست بدن , پوست صورت , مو ,پوست سر, | 10:41 | نویسنده : Haghjoo |

آیامی خواهید به آرامش درون برسید؟

اگر می خواهید به رازهای آرامش درون خود پی ببرید باماهمراه باشید:

۱- راز آرامش درون خویشتنداری است، انرژیهای خود را پراکنده نکن، بلکه آنها را تحت نظر داشته باش و به طرز مفیدی هدایتشان کن.
۲- راز آرامش درون در این است که هرکاری را با حواس جمع و علاقه انجام دهی.


۳- راز آرامش درون در زمان حال زندگی کردن است، گذشته و آینده را در چرخه ذهنی ابدیت رها کن.
۴- راز آرامش درون در آسایش درون است، یعنی آسایش جسمانی ، عاطفی ذهنی و معنوی.


۵- راز آرامش درون در دل نبستن است،این را بدان که در حقیقت هیچ چیز و هیچ کس به تو تعلق ندارد.
۶- راز آرامش درون در شادی است، افکار شادی آفرین را آگاهانه حفظ کن.

۷- این را بدان که شادی در درون تو جای داردو نه در اشیاء و شرایط خارج از وجود تو .


۸- راز آرامش درون در این است که همه چیز را همانطور که هست بپذیری ، آنگاه با امید و آرامش در جهت بهبودی آن قدم برداری.
۹- راز آرامش درون در درک این مطلب است که تو نمی توانی دنیا را تغییر دهی، اما می توانی خودت را تغییر دهی.
۱۰- راز آرامش درون در دوستی با افراد مثبت است، از معاشرت با افرادی که طبیعتی خالی از صفا و صمیمیت دارند پرهیز کن.
۱۱- راز آرامش درون در ایجاد آرامش در محیط اطراف خویش است.


۱۲- راز آرامش درون در یک زندگی ساده است، ضروریات زندگی را دوباره برای خود تعریف کن.

۱۳- راز آرامش درون در یک زندگی سالم است، هر روز ورزش کن، غذای مناسب بخور و نفس عمیق بکش.
۱۴- راز آرامش درون در داشتن وجدانی پاک است.


۱۵- راز آرامش درون در رفتار آزادانه است، رفتاری که بر آمده از خود واقعی ات باشد، نه افکار دیگران.
۱۶- راز آرامش درون در این است که در تمام مراحل زندگی از حق پیروی کنی.


۱۷- راز آرامش درون در غبطه نخوردن به مال دیگران است، این را بدان که آنچه حق توست، هر طور شد خود را به تو خواهد رساند.
۱۸- راز آرامش درون در گله مند نبودن است، آنچه دنیا به تو می بخشد، در مقابل چیزی است که پیش تر ، تو به او بخشیده ای.

۱۹- راز آرامش درون در این است که اشتباهات خود را بپذیری و بدانی که فقط خود تو می توانی آنها را به موفقیت تبدیل کنی.
۲۰- راز آرامش درون در این است که بر دشمن درونت غلبه کنی، نه اینکه او را سرکوب کنی.


۲۱- راز آرامش درون در تمرین اراده است، حتی اگر ذهنت به شدت با آن مخالف باشد.

۲۲- راز آرامش درون در این است که دلت همیشه شاد باشد، حتی هنگامی که دیگران عبوس هستند.
۲۳- راز آرامش درون در این است که به جای توقع خوشحالی از دیگران، خودت آنها را خوشحال کنی.


۲۴- راز آرامش درون در این است که خیر و سلامت دیگران را خیرو سلامت خود بدانی.

۲۵- راز آرامش درون در بی آزار بودن است، هرگز کسی را نرنجان.


۲۶- راز آرامش درون، کار کردن درکناردیگران است، نه در مقابل آنها.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، راز های زندگی بهتر وشادتر ، سبک زندگی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 مرداد 1394برچسب:آرامش درون ,شادی ,ورزش ,, | 9:4 | نویسنده : Haghjoo |

نشانه های روده تحریک پذیر

این افراد در ناحیه زیرشکم و پهلو درد دارند که با غذاخوردن و مشکلات عصبی تشدید و با دستشویی رفتن بهتر می شود. احساس نفخ و وجود اسهال و یبوست در بیماران نیز به طور شایع دیده می شود. روده تحریک پذیر، صرفا یک بیماری روده ای- عصبی است و خطری بیمار را تهدید نمی کند. ولی باعث آزار بیمار می شود.

سلامت روده مستلزم سلامت روان است

کم کردن اضطراب و استرس نیاز به تغییرهای اساسی در دیدگاه انسان ها دارد. اغلب چنین بیمارانی شخصیت های خاص و حساسی دارند. باید وسواس های شخصیتی کنار گذاشته شود. ثابت شده تغییر دیدگاه به سوی مثبت نگریستن، ورزش، فعالیت های تفریحی، رفتن به طبیعت، مشغول شدن به کارهایی که به آنها علاقه داریم، تغذیه سالم، استفاده از غذاهای طبیعی و خواب کافی، انجام ورزش های آبی و گرفتن دوش ولرم کمک زیادی به کاهش اضطراب و استرس می کند.

کافی است فردی که با اشتها در حال خوردن غذاست خبر ناگهانی و بدی بشنود یا به هر دلیلی عصبانی شود، این وضعیت به سرعت باعث می شود از اشتها افتاده و حتی دچار تهوع و استفراغ شود پس به راحتی می توان پی برد این دو سیستم چقدر به هم نزدیک اند و چقدر زود از یکدیگر تاثیر می پذیرند به همین دلیل است که وقتی بیماری با مشکل گوارشی روبروباشد حتما شرایط روحی و روانی او را جویا می شوند و وقتی هم ثابت شود فرد مضطرب یا پراسترس باشد، بخشی از درمان را به کنترل تنش عصبی اختصاص داده می شود.

روده تان عصبی است؟ فالوده سیب بخورید
سیب باعث تقویت دستگاه گوارش می شود ولی بعضی از افراد با خوردن سیب دچار نفخ می شوند، برای جلوگیری از نفخ توصیه می کنیم سیب زرد بزرگی را پوست بگیرید، رنده و با 2 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید تا خاصیت نفاخی آن از بین برود. فالوده سیب باید قبل از خواب میل شود. اثر فالوده سیب روی سیستم گوارشی یک شبه ایجاد نمی شود و بیماران باید حداقل 2 هفته به طور مداوم از آن استفاده کنند. نکته دیگری که طب سنتی به آن اعتقاد دارد، بوییدن سیب خوشبو است. ثابت شده رایحه سیب در انسان ها آرامش ایجاد می کند.

 


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، خواص میوه ها ، سبک زندگی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394برچسب:روده ,روده تحریک پذیر ,فالوده سیب ,نفخ ,اضطراب واسترس, | 7:56 | نویسنده : Haghjoo |

کارهایی که نباید پس ازصرف غذاانجام داد

خوابيدن بلافاصله بعد از صرف غذا:اين امر باعث اختلال در روند هضم مي شود و ناراحتي گوارشي به وجود مي آورد.

رانندگي کردن:در مرحله هضم و جذب غذا نياز سيستم گوارشي به خون افزايش پيدا مي کند و اين امر روي ميزان تراکم خون در مغز تأثير مي گذارد. بنابراين رانندگي پس از صرف غذا مي تواند زندگي شما را به خطر بيندازد.

سيگار کشيدن:جريان خون در سيستم گوارشي پس از صرف غذا زياد است؛ هنگام سيگار کشيدن، مواد سمي سيگار جذب مي شود و آسيب بيشتري به ريه و کليه مي رساند.

ورزش کردن:بدترين کار پس از غذا خوردن، ورزش کردن است؛ کاهش جريان خون در پي ورزش کردن روند هضم را سخت مي کند. همچنين از شنا کردن بعد از غذا بپرهيزيد

دوش گرفتن:دوش گرفتن پس از غذا خوردن باعث مي شود جريان خون به سمت دست و پا افزايش و به سمت معده کاهش پيدا کند. در نتيجه روند هاضمه کند مي شود و فرد دچار ناراحتي معده مي شود.

مصرف زياد آب:مصرف زياد آب باعث ايجاد اختلال در روند هاضمه مي شود.

مصرف چاي:برگ هاي چاي داراي اسيد است که مانع از هضم پروتئين در غذا مي شود.

مصرف ميوه:مصرف ميوه پس از غذا باعث نفخ معده مي شود.

بالا رفتن از پله ها:
اين کار تضعيف عملکرد دستگاه گوارش را به همراه دارد و باعث افزايش اسيديته معده مي شود.

 


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، سبک زندگی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 فروردين 1394برچسب:غذا ,آب وچای بعدازغذا ,ورزش ورانندگی وسیگارکشیدن بعد ازغذا, | 8:1 | نویسنده : Haghjoo |

 10 نکته بهداشتی که باید بدانید...

زمانی که به دستشویی های عمومی می روید، از دست خشک کن های برقی استفاده می کنید یا دستمال کاغذی؟ آیا تصور می کنید صابون های آنتی باکتریال بهداشتی تر هستند؟ زمانی که یک تکه میوه یا هر ماده ی غذایی به زمین می افتد، عکس العمل تان چگونه است؟ آیا آن را برداشته و فوت می کنید و در دهانتان می گذارید؟ همین الان بگویید مسواک تان کجای منزل قرار دارد؟ چقدر به تمیزی سینک ظرفشویی اعتقاد دارید؟ این ها و چند سوال دیگر بخشی از سوالات بهداشتی هستند که قصد داریم در این مطلب پاسخ دهیم. لطفا با ما همراه باشید.
 
دست خشک کن برقی یا دستمال کاغذی؟
امروزه در توالت های عمومی معمولا یا دست خشک کن های برقی تعبیه شده است و یا دستمال کاغذی، تا افراد دست های خود را خشک کنند. اما زمانی که صحبت از بهداشت فردی است باید گفت که کارایی این دو وسیله در یک سطح نیست.
دست خشک کن های برقی 60 درصد زمان بیشتری در مقایسه با دستمال کاغذی می گیرند تا دست ها را کاملا خشک کنند. به همین دلیل اکثر مردم حوصله کافی به خرج نمی دهند و قبل از خشک شدن کامل دست ها مکان را ترک می کنند. باید بدانید که دست مرطوب یک فضای مطلوب برای باکتری هاست. در نتیجه توصیه می شود برای خشک کردن کامل دست ها از دستمال کاغذی استفاده کنید.
 
صابون های آنتی باکتریال: مفید یا مضر؟
چند سالی هست که صابون های آنتی باکتریال محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، به خاطر اینکه برخی تصور می کنند این نوع صابون ها در مقایسه با انواع معمولی آن، باکتری های بیشتری را نابود می کنند. اما نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که این نوع صابون ها هیچ برتری نسبت صابون های معمولی ندارند و بنا به دلایلی از انواع معمولی خود پرآسیب تر هستند. به خاطر اینکه حاوی ترکیبی به نام «تری کلوزان» است که باعث اختلالات هورمونی می شوند.
 
قانون 5 ثانیه غلط است
باوری وجود دارد که اگر در طی پنج ثانیه یک ماده غذایی از روی زمین برداشته شود، امکان آلودگی آن وجود ندارد، اما این باور غلط است. واقعیت این است که به محض افتادن ماده ی غذایی روی زمین، 99 درصد باکتری ها روی آن جمع می شوند.
 
سینک ظرفشویی تمیز نیست
خیلی از مردم جرات نمی کنند که از شیر دستشویی آب بخورند. اما همه ی ما ظرف هایمان را در سینک و با خیال راحت می شوییم، غافل از اینکه این بخش از آشپرخانه کثیف تر از دستشویی می تواند باشد. توجه داشته باشید که سینک ظرفشویی کثیف می تواند صدهزار برابر دستشویی، میکروب داشته باشد. برای همین حتما سینک ظرفشویی را بعد از شستن ظروف و هر کار دیگری، با اسکاچ و مایع ظرفشویی کاملا بشویید، طوری که از تمیزی برق بزند.
 
ناف نقطه ای فراموش شده
محققان معتقدند که ناف یکی از قسمت های فراموش شده در حین شستشوی بدن است.
نتایج بررسی هایی که روی شصت نفر انجام شده است نشان می دهد که حداقل 2300 باکتری در ناف وجود دارد که 1500 نوع آن قبل از انجام این پژوهش شناخته نشده بود.
در نتیجه این بار که حمام رفتید، حتما این قسمت از بدنتان را نیز بشویید.
 
 
مسواک زدن: مهم است اما فراموش شده
همه ی مردم می دانند که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید مسواک بزنند، اما معمولا خستگی و تنبلی مانع از این می شود که افراد به طور مرتب مسواک بزنند.
البته این موضوع مربوط به ما نمی شود. اولین مسواک در قرن 15 میلادی ابداع و ساخته شد، در حالیکه عادت مسواک زدن تا جنگ جهانی دوم بین مردم نهادینه نشده بود. برای مراقبت از دندان ها حتما باید با حوصله و دقت مسواک بزنید. در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن باشید.
 
شستشوی روزانه ی موها چندان خوب نیست
همه ی ما از ترس اینکه مبادا موهایمان چرب شود و کثیف به نظر برسد، هر روز دوش می گیریم و موهایمان را می شوییم. اما باید بدانید شستشوی روزانه ی موها باعث افزایش سبوم (چربی طبیعی) کف سر شده و باعث می شود که غدد سباسه، چربی بیشتری تولید کنند. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد. هر چه موها را بیشتر بشویید چرب تر می شوند. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که موها هفته ای دو تا سه مرتبه شسته شوند.
 
یک دنیای کوچک در بین تار و پود فرش
فرش ها در مقایسه با کف پوش های هایی مانند پارکت، سنگ، سرامیک و غیره، 10 برابر گردوخاک بیشتری به خود می گیرند. این گرد و غبار در فرش هایی که کرک های بلندی دارند، به چشم نمی آید. واقعیت این است که لابه لای این دنیای نقش و نگار، پر است از باقیمانده ها و خورده ریزهای غذا، حشرات مرده، خرده های پوست و غیره.
 
قرار دادن مسواک در دستشویی: وحشتناک ترین اشتباه بهداشتی
اکثر مردم مسواک هایشان را مقابل آینه ی تعبیه شده در دستشویی قرار می دهند. این محل نزدیک ترین محل موجود به کاسه ی توالت و میکروب های معلق موجود در هوا است. اگر فاصله ی مسواک تان تا این محل مورد نظر کمتر از دو متر باشد، امکان آلوده شدن آن به میکروب ها خیلی زیاد است. پس مسواک تان را بیرون از دستشویی بگذارید.

میکروب های بدن از جمعیت کشور بیشتر است
همه ی ما تلاش می کنیم که بدن مان را از شر میکروب ها در امان بداریم، اما به عقیده ی محققان این یک جنگ از پیش باخته است، چون بدن انسان پذیرای حداقل 1000 نوع باکتری و میکروب های گوناگون است. اگر می خواهید آمار دقیق تری از میکروب های موجود در بدن داشته باشید باید بگوییم که چیزی حدود چهار برابر جمعیت کشور است.  

موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، سبک زندگی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:نکات بهداشتی درمورد :مسواک ,موها ,صابون و,,,, | 8:59 | نویسنده : Haghjoo |

1

خانواده ها لذت خانه تکانی را با به خطر انداختن سلامت خود از دست ندهند

استقبال نوروز از دیرباز با برنامه های مختلفی از جمله خانه تکانی آغاز می شود. خانه تکانی سنتی است که از تازگی بهار الگو گرفته و همراه دیگر آداب و رسوم در روزهای پایانی سال از سوی خانواده ها انجام می شود در واقع نو و تازه شدن امری است که ابتدا از خانه ها شروع می شود و به دنبال آن به افراد یادآوری می کند که باید خود را در سال جدید متحول کنند. به باور ایرانیان نظافت خانه، زندگی و روحیه آنان را نو و شاداب می کند و این شادابی و تازگی روحیه مضاعفی را به آنان برای آغازی نو می دهد. اما در این میان رعایت نکات ایمنی و توجه به بهداشت جسمی از اهمیت خاصی برخورد دار است که لازم است در عین کار و فعالیت به این نکات پزشکی اهمیت داده شود .
رعایت اصول بهداشتی وپیشگیری
هنگام خانه تکانی باید اصول بهداشتی و پیشگیری جدی گرفته شود افزود. اصولا خانه تکانی در ایام قبل از عید یا به نوعی شب عید در خانواده ها بر عهده خانم ها بخصوص زنان خانه دار است بنابراین باید اصول بهداشتی و پیشگیری در این سنت قدیمی در رسومی نظیر رسم پرده کوبی، جابجا کردن میز و صندلی ها، تمیزی خانه و غیره رعایت شود تا دچار مشکلاتی نظیر کمر درد، پا درد، درد گردن، دیسک کمر، سیاتیک و غیره که متاسفانه این موارد امروزه در بین زنان جامعه ما بسیار شایع شده است نشوند.
نکته دیگر اینکه خانم ها بهتر است آویزان کردن پرده را به آقایان محول کنند چون کش و قوس هایی که زنان بر اثر آویز کردن چیزی در یک بلندی بر روی بدن خودشان ایجاد می کنند فشار زیادی را در ستون فقرات آنها وارد کرده در نتیجه منجر به کمر دردهای شدید در این افراد خواهد شد.
اصل دوم در خانه تکانی های شب عید همان اصول بلند کردن یک شیء از روی زمین است که متاسفانه بیش از 90 درصد زنان این اصول را جدی نمی گیرند در واقع زنان زمانی که می خواهند یک شی سنگین و یا حتی سبکی را مثل صندلی یا یک ظرف از روی زمین بردارند باید ابتدا بنشینند بعد آن را بلند کنند. در واقع روش کار آنها باید همانند یک وزنه بردار باشد همانطور که وزنه بردار ابتدا می نشیند بعد وزنه را بلند می کند زنان نیز باید ابتدا بنشینند و از خم شدن در هنگام بلند کردن شی پرهیز کنند این در حالی است که زنان این فعالیت ها را بصورت خم شده انجام می دهند.

باید گفت امروزه کمر درد، پا درد، دیسک کمر و غیره از بیماری های بسیار شایع در جامعه زنان ما به شمار می رود اگر چه برای درمان این دردها از روش های ورزش درمانی، فیزیوتراپی، درمان طبی و حتی جراحی های ساده و پیچیده بکار می رود اما در بیشتر موارد زنان ما تا پایان عمر درگیر این مشکلات ستون فقراتی خواهند شد بنابراین رعایت بهداشت اصولی کارها و همچنین پیشگیری بهترین روش درمانی از بروز بیماری های ستون فقراتی در زنان بخصوص خانم های خانه دار است.

انجام فعالیت های ناگهانی، طولانی مدت و شدید برای بیماران قلبی؛ ممنوع

انجام فعالیت های ناگهانی، طولانی مدت و شدید را برای بیماران قلبی ممنوع می باشد. انجام فعالیت های فیزیکی نظیر خانه تکانی در بیماران قلبی بسته به میزان فعالیت، نوع بیماری قلبی و توصیه های پزشک معالج متفاوت است اما تمامی افرادی که درگیر بیماری های قلبی و عروقی هستند باید برای انجام فعالیت های خود یک سری اصول کلی بهداشتی و پیشگیری را رعایت کنند و این اصول کلی نیز این است که باید از انجام کارهای ناگهانی، شدید، سنگین و طولانی توسط این افراد پرهیز شود.
هر کدام از این بیماران باید در انجام فعالیت های فیزیکی یک سری اصول خاصی را رعایت کنند اما بیماران دریچه قلب نسبت به سایر بیماران محدودیت کمتری در انجام فعالیت و کار منزل دارند ولی بیماران قلبی با ناراحتی های عروقی کسانی هستند که یا تحت عمل باز قلب قرار گرفته و پیوند عروق کردند و یا اینکه سکته های قلبی کرده اند بنابراین فعالیت های شدید و خسته کننده توسط آنها، ممکن است منجر به سکته قلبی مجدد در آنها شده و یا بیماری آنها را تشدید کند.

اثر مواد شوینده نظیر وایتکس و غیره بر روي دستگاه تنفس در بيماران قلبي

موقع استفاده از مايعات شوينده اي مانند وايتکس و جوهر نمك، بخار سمي متصاعد شده و در هوا پراکنده مي شود استشمام اين بخار روي مخاط تنفسي اثرات التهابي و مضري مي گذارد در نهايت منجربه بيماري تنگي نفس مي شود در بيماراني که سابقه نارسايي قلبي توام با بيماري هاي ريوي هستند، استفاده از اين مواد باعث تنگي نفس و شدت بيماري آنها مي شود. بيماراني که دچار نارسايي قلبي هستند بهتر است از اين مواد استفاده نکنند.

بطور کلی توصیه می شود بیماران قلبی برای انجام فعالیت های فیزیکی و کار در منزل، باید اصول کلی آن یعنی از انجام کارهای طولانی، کار در ارتفاع نظیر شیشه پاک کردن، فعالیت شدید، سنگین و ناگهانی پرهیز کنند و این افراد بهتر است فعالیت های خود را با مشورت پزشک خود آغاز کنند.نکته دیگر در خصوص کار این بیمار ان این است که توصیه می شود بیماران قلبی فعالیت خود را قبل از غذا خوردن و با شکم خالی انجام دهند در غیر اینصورت خطرات جدی متوجه آنها خواهد شد.

خانه تکانی زنان باردار

 انجام کارهای سنگین و مضاعف در حالت معمولی برای زنان می تواند آنها را با مشکلات جسمی نظیر کمر درد و غیره مواجه کند و برای آنها توصیه نمی شود حال اگر خانمی در شرایط وضع حمل بخواهد کار منزل بخصوص خانه تکانی که در ایام عید در خانواده ها رایج است را انجام دهد به دلیل اینکه آنها تعادل مشخص و ثابتی ندارند و نمی توانند همانند زنان دیگر در حین فعالیت تعادل خود را حفظ کنند می تواند آنها را با خطرات جدی مانند شکستگی دست، پا، کتف و حتی پارگی کیسه آب و در موارد حاد سقط جنین را به همراه داشته باشد.
 در واقع یک تصوری غلطی که در بین بسیاری از زنان باردار وجود دارد این است که آنها گمان می کنند که پارگی کیسه آب تنها در ماههای‌ آخر حاملگی اتفاق می‌افتد اما این تصور اشتباه است. پارگی کیسه آب ممکن است در هر زمانی از بارداری بر اثر عدم رعایت برخی اصول لازم بارداری مانند بلند کردن شی سنگین یا زمین خوردن اتفاق بیفتد.

 زنان باردار باید برای اطمینان خاطر از سلامت جنین خود تا حدی که می توانند از تماس با بسیاری از شوینده هایی مثل وایتکس، کلر، جوهر نمک و غیره که ترکیبات شیمیایی در آن بکار رفته است خودداری کنند زیرا در حالت معمولی زنان باردار با تنگی نفس مواجه هستند و اگر در مواجه با این مواد قرار بگیرد تنگی نفس آنها افزایش یافته در نتیجه اکسیژن کمتری به جنین می رسد بنابراین توصیه می شود این افراد حتی در صورت استفاده از ماسک ها نیز از نزدیکی با این مواد دور کنند.

آسیب های پوستی مواد شوینده

آسیب های آلرژیک را از شایع ترین آسیب های پوستی مواد شوینده می باشد .این آسیب ها افراد را دچار اگزماهای تماسی می کند. در برخی موارد دیده شده است که افرادی که از دستکش های "لاتکس" در زمان کار با مواد شوینده استفاده می کنند ممکن است به مواد آن آلرژی داشته باشند و عوارضی مانند خارش، تورم در محل تماس با پوست ایجاد شود که در صورت تشدید و استفاده طولانی مدت و به مرور زمان عوارض ناشی از آن تمام پوست بدن را دچار قرمزی و تورم می کند.

به افرادی که زمینه ابتلا به بیماری های آلرژیک دارند توصیه می شود با مواد شوینده قوی کمتر تماس داشته باشند زیرا این دسته از افراد ممکن است به اگزمای سرشتی دچار شوند زیرا نسبت به مواد شیمیایی حساسیت بیشتری داشته و بیشتر در معرض خطر قرار دارند توصیه می شود از شوینده های ملایم مانند شامپو و صابون بچه برای شست و شوی دست ها استفاده کنند. همچنین از پاک کننده های غیرصابون استفاده کنند تا چربی مختصر پوستشان از بین نرود تا پوست آنها دچار خشکی، سوزش و خارش نشود.

احتمال بروز مشکلات ریوی و تنفسی در کودکان و زنان هنگام خانه تکانی


با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، خانواده ها به فکر تمیزکردن، شست شو و خانه تکانی هستند اما در نحوه استفاده از مواد شوینده توجه کافی ندارند به خصوص در این میان زنان و کودکان بیشتر از سایر افراد سلامتی شان به خطر می افتد. افرادی که در منزل از شوینده های قوی استفاده می کنند بدون رقیق کردن مواد شوینده با آب، آنها را روی سطوح می ریزند که متاسفانه این کار عواقب و عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی آنها دارد.
در واقع استفاده از مواد شوینده با آب داغ موجب می شود که هنگام شست وشوی سطوح، مواد شیمیایی درون این مواد شوینده به بخار تبدیل شوند و پس از ورود به مجرای تنفسی فرد برای او مشکل ساز شوند. اما بطور کلی مواد شوینده معمولی می تواند جایگزین مناسبی به جای شوینده های پرعارضه باشد به طوری که مواد شوینده معمولی حاوی آنزیم کم خطر است.

سفید کننده ها و یا جرم گیرها اگر با غلظت بالا و با بوی تند و سوزاننده استفاده شود محرک دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی می شوند. استشمام بخار متصاعد شده از مایعات شوینده مانند وایتکس و جوهر نمک بر مخاط تنفسی اثرات التهابی و مضری می گذارد و در نهایت منجر به بیماری تنگی نفس در افراد می شود و استفاده از این مواد در بیمارانی که سابقه نارسایی قلبی توام با بیماری های ریوی دارند استفاده از این مواد باعث تنگی نفس و شدت بیماری آنها می شود.
بهتر است افراد هنگام استفاده از مواد شوینده شیمایی از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند ماسک‌های معمولی نیز می‌توانند مفید باشند ولی اثربخشی ماسک‌های فیلتردار را ندارند. ماسک‌های فیلتردار از ورود ذرات کوچک هم جلوگیری می‌کنند و نکته دیگر این است که هر گونه غبار می‌تواند موجب حمله در افراد مبتلا به آسم شود. این افراد نیز در هنگام غبارروبی منزل حتما باید از ماسک استفاده کنند.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 23 بهمن 1393برچسب:حفظ سلامتی موقع خانه تکانی عید, | 11:20 | نویسنده : Haghjoo |

چهل حدیث پزشکی از مولا امیرالمومنین (ع):

 1- آب :
 
از ایستاده آب خوردن بپرهیزید که باعث دردی می شود که درمان نداشته باشد .
 
2- آب باران :
 
آب باران بنوشید که بدن را پاکیزه نموده و بیماری ها را دفع نماید .
 
3- آب سرد :
 
تطهیر با آب سرد بواسیر را قطع می کند .
 
4- آفتاب :
 
اگر خواستید در آفتاب بنشینید پشت به آن بنشینید , زیرا آفتاب بیماری درون را ظاهر می سازد .
 
5- آویشن :
 
آویشن پرزهای معده را تقویت کرده و سالم نگه می دارد .
 
6- ادرار:
 
بول کردن در حمام باعث فقر و پریشانی است .
 
7- اسپند :
 
ریشه ی اسپند شادی آور و در ساقه و برگ آن درمان هفتاد و دو بیماری وجود دارد .
 
8- اشک :
 
خوردن عدس دل را نازک می کند و اشک را جاری می سازد .
 
9- اعصاب :
 
خوردن به قلب را قوت بخشد و معده را پاکیزه نماید و اعصاب را خوانا سازد و ترس را از دل می زداید .
 
10- انار :
 
به کودکان خود انار دهید تا زودتر به سخن آیند .
 
11- انجیر :
 
خوردن انجیر انسدادها را نرم می کند و برای باد قولنج مفید است , در روز از آن بسیار ولی در شب اندک بخورید .
 
12- اندوه :
 
شستن لباس غم و اندوه را می زداید .
 
13- انگور :
 
انگور هم قاتق است و هم میوه و هم غذا و هم شیرینی است .
 
14- بادرنجبویه :
 
بادرنجبویه سده را می گشاید و اشتهای به غذا آورد و سل را برطرف سازد و به هضم غذا کمک کند .
 
15- بخور کردن :
 
بخور کردن موجب سلامتی سر ( از بیماری ) است و بدن را از درون پاک می کند و انواع بیماری سر را از بین می برد .
 
16- بدن :
 
حجامت بدن را سالم و خرد را استوار می سازد .
 
17- بلغم :
 
ریشه ی ترب بلغم را قطع و غذا را هضم نماید .
 
18- بنفشه :
 
حرارت تب را به بنفشه و آب خنک بشکنید که گرمای آن از گرمای جهنم است .
 
19- بوی دهان :
 
جویدن کندر دندان ها را محکم و بلغم را دفع می کند و بوی دهان را از بین می برد .
 
20- به :
 
خوردن به قلب ضعیف را تقویت می نماید و معده را پاک و دل را قوی و ترسو را شجاع و کودک در رحم را زیبا می سازد .
 
21- بهداشت فردی :
 
امیر مومنان دستمالی داشت که پس از وضو ساختن روی خود را بدان خشک می کرد سپس آن را به میخی می آویخت و کسی جز او به آن دست نمی زد .
 
22- بیماری :
 
خوراکت را کم کن تا بیماری ات کم شود .
 
23- بینی :
 
روغن بنفشه در بینی بچکانید که حضرت رسول اکرم(ص) فرموند : اگر مردم فواید این روغن را بدانند آن را سر می کشیدند .
 
24- پرخوری :
 
پرخوری بدن را بدبو کند و از زیرکی جلوگیری کند .
 
25- پرندگان :
 
از خوردن پرندگانی که سنگدان و چینه دان و خار پا ندارند و پرندگانی که سلاحشان ناخنشان می باشد بپرهیزید .
 
26- پوست :
 
استعمال نوره ( جهت زدایش موی زاید ) پوست بدن را پاکیزه و منافذ آن را باز می کند .
 
27- پیری :
 
چهار چیز موجب پیری زودرس می گردند : خوردن گوشت مانده و نشستن در جای نمناک و از پله ها بسیار بالا و پایین رفتن و با پیرزن نزدیکی نمودن .
 
28- تب :
 
عناب تب را برطرف می سازد .
 
29- تند خویی :
 
کسی که دوست دارد کمتر خشمگین گردد از گوشت دراج بخورد .
 
30- چاشت :
 
هر که خواهد عمرش طولانی باشد چاشت را بامداد بخورد .
 
31- چشم :
 
دست شستن پیش از غذا خوردن و بعد از آن چشم را جلا می دهد .
 
32- حسد :
 
حسد دل را بیمار نموده و اندوه شدید آورد .
 
33- ختنه :
 
در ختنه کردن فرزندانتان شتاب کنید که برایشان پاک تر است .
 
34- خرما :
 
خرما بخورید که در آن درمان دردها است .
 
35- خطمی :
 
شستن سر با خطمی چرک ها را می زداید و جانوران موجود در آن را نابود می کند .
 
36- خواب :
 
پرخوری و بسیار خوابیدن بدن را تباه سازد و زیان به بار آورد .
 
37- خوره :
 
در حمام آجر و سفال بر پای خود نسایید که مورث خوره است .
 
38- دارو :
 
نوشیدن دارو برای بدن مانند صابون است برای لباس , آن را تمیز می نماید ولی کهنه اش نیز می کند .
 
39-شانه کردن :
 
ایستاده شانه کردن باعث فقر و پریشانی می گردد.
 
40- کفش :
 
نیکو انتخاب نمودن کفش به سلامتی بدن و نیز به طهارت در نماز کمک می کند .

موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:احادیث پزشکی, | 13:56 | نویسنده : Haghjoo |

عادت های مضر برای کلیه ها

آیا می‌دانستید فقط با ۲۰٪ کارکرد کلیه‌ هایتان هم می‌توانید زندگی طبیعی داشته باشید؟ به همین دلیل ممکن است برای مدتی طولانی متوجه تخریب تدریجی کلیه‌ هایتان نشوید. گاهی‌ اوقات حتی عادت‌های بسیار متداول می‌تواند موجب آسیب رسیدن به کلیه‌ هایتان شود و ممکن است وقتی مشکل تشخیص داده شود، دیگر خیلی دیر شده باشد.

کلیه‌های ما عضوی فوق‌العاده هستند. آنها هورمون ترشح کرده، خون را تصفیه کرده، موادمعدنی را جذب کرده، تولید ادرار کرده و توازن اسیدی-قلیایی بدن را حفظ می‌کند. زندگی کردن بدون کلیه‌ها ممکن نیست و چینی‌ها آن را خاستگاه انرژی حیاتی بدن می‌دانند.

مراقبت از کلیه‌ها هم‌ردیف مراقبت از سلامت عمومی بدنتان است. اگر می‌خواهید در تمام طول عمرُ کلیه‌هایتان به خوبی برایتان کار کنند،

 در زیر به عادت‌های مضر برای آن اشاره می‌کنیم:

۱. عادت مصرف نوشابه ــ طبق تحقیقی که روی کارمندان دانشگاه اوساکا در ژاپن انجام گرفت، مشخص شد که نوشیدن دو یا بیشتر نوشابه در روز (چه رژیمی و چه عادی) می‌تواند با بالا رفتن احتمال بروز بیماری‌های کلیوی در ارتباط باشد. این تحقیق روی ۱۲۰۰۰ کارمند انجام گرفته و میزان پروتئین یافت‌شده در ادرار آنهایی که میزان بالایی نوشابه در روز مصرف می‌کردند، بالاتر بود. وجود پروتئین در ادرار یکی از نشانه‌های اولیه تخریب کلیه‌هاست اما اگر در این مرحله تشخیص داده شود، می‌تواند از آن پیشگیری کرد.

 

۲. سیگار کشیدن ــ سیگار کشیدن با بیماری آترواسکلروز (تصلب شراین) در ارتباط است. باریک و سخت شدن رگ‌های خونی بر تامین خون برای اندام‌های حیاتی بدن ازجمله کلیه‌ها اثر می‌گذارد. طبق یک تحقیق کشیدن دو سیگار در روز برای دوبرابر کردن سلول‌های اندوتلیال موجود در خون کافی است. این یک هشدار برای تخریب رگ‌هاست. تحقیقات بسیار زیادی کشیدن سیگار را با مشکلات کلیوی مرتبط دانسته‌اند.

۳. کمبود ویتامین B6 ــ دنبال کردن یک رژیم‌غذایی سالم برای سلامت عملکرد کلیه‌ها خیلی مهم است. براساس تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه مری‌لند انجام گرفته است، کمبود ویتامین B6 خطر ابتلا به سنگ‌کلیه را بالا می‌برد. برای عملکرد خوب کلیه‌ها باید در روز حداقل 1.3 میلی‌گرم ویتامین B6 مصرف کنید. غنی‌ترین منابع این ویتامین ماهی، نخود، جگر، سیب‌زمینی و سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌ها غیر از مرکبات هستند.

۴. ورزش نکردن ــ ورزش یک راه عالی دیگر برای محافظت از کلیه‌هایتان است. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت مشخص شد که زنانی که بعد از یائسگی ورزش می‌کردند تا ۳۱٪ کمتر به سنگ‌کلیه مبتلا شدند. به طور کل حفظ وزن سالم احتمال سنگ‌کلیه را کاهش می‌دهد.

۵. کمبود منیزیم ــ اگر به اندازه کافی به بدنتان منیزیم نرسانید، کلسیم به درستی در بدن جذب نشده و در جایی انباشته می‌شود که این می‌تواند منجر به اضافه‌بار کلسیم و ایجاد سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، از سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و آجیل استفاده کنید. آوکادو نیز منبعی بسیار عالی از منیزیم است.

 

۶. اختلال خواب ــ همه ما یک خواب خوب در شب را دوست داریم. کلیه‌هایمان هم همینطور. اختلالات خواب مزمن می‌تواند منجر به بیماری‌های کلیوی شود. باید بدانید که بافت کلیه‌ها در طول شب تجدید می‌شوند و به همین دلیل اختلال خواب می‌تواند به طور مستقیم به آنها آسیب برساند.

۷. ننوشیدن آب کافی ــ کلیه‌ها برای اینکه بتوانند به درستی عمل کنند، باید به آنها آب برسد. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، سموم در خونتان جمع می‌شود زیرا مایعات کافی برای بیرون کشیدن آنها از طریق کلیه‌ها وجود ندارد. توصیه می‌شود که در روز حداقل ۱۲ لیوان آب بنوشید. چک کردن رنگ ادرار روش خوبی برای تشخیص کم‌آب شدن بدن است.

 

۸. خالی نکردن به‌موقع مثانه ــ وقتی احساس می‌کنید باید به دستشویی بروید، معطل نکنید. نگه داشتن ادرار در مثانه اصلاً کار درستی نیست چون اگر به طور منظم ادامه پیدا کند، می‌تواند فشار وارد بر کلیه‌ها را زیاد کرده و موجب نارسایی کلیه شود.

۹. مصرف بالای سدیم ــ نمک برای بدن حیاتی است اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشارخونتان را بالا برده و فشار زیادی به کلیه‌هایتان وارد کند. نباید در روز بیشتر از 5.8 گرم نمک مصرف کنید.

۱۰. مصرف زیاد کافئین ــ معمولاً خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم در روز کافئین مصرف می‌کنیم. در بسیاری از نوشیدنی‌ها و سوداها کافئین وجود دارد و قبل از اینکه بدانید فشارخونتان بالا رفته و کلیه‌هایتان شروع به شکایت می‌کنند.

 

۱۱. سوء‌مصرف داروهای مُسکِن ــ معمولاً خیلی زود به سراغ مسکن‌ها می‌رویم، آن هم به میزان بالا و در زمان نامناسب. وقتی درد دارید، ساده‌ترین فکر این است که یک مسکن بخورید اما بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. همه داروها عوارض‌جانبی دارند و خیلی از آنها به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند. بااینحال مصرف بعضی داروها برایتان لازم است که بهتر است به مورد بعد رجوع کنید.

 

۱۲. مصرف نامنظم داروها ــ فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ دو مشکل متداول هستند که معمولاً در اثر سبک‌زندگی و رژیم‌غذایی بد ایجاد می‌شود. اگر به آن مبتلا هستید، مراقب آسیبی که می‌توانند به کلیه‌هایتان برسانند باشید و از اعضای بدنتان با مصرف به‌موقع داروهای تجویزشده برایتان، محافظت کنید.

 

۱۳. مصرف زیاد پروتئین ــ براساس تحقیق دانشگاه هاروارد، بالا بودن میزان پروتئین در برنامه‌غذایی، می‌تواند به کلیه‌ها ضرر برساند. آمونیا یکی از محصولات فرعی است که در اثر هضم پروتئین در بدن تولید می‌شود - سمی که کلیه‌های پُرکارتان باید آن را خنثی کنند. هرچه مصرف پروتئین شما بیشتر باشد، فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد شده و این مسئله به مرور زمان موجب ضعف عملکرد آنها می‌شود.

۱۴. عدم رسیدگی به‌موقع به بیماری‌ها و عفونت‌ها ــ همه ما خیلی اوقات بیماری‌های کوچکی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را نادیده می‌گیریم اما این می‌تواند به کلیه‌هایمان آسیب برساند. تحقیقات نشان داده است که کسانیکه به خوبی از خود مراقبت نکرده و استراحت کافی برای درمان بیماری‌هایشان ندارند، دچار مشکلات کلیوی می‌شوند.

۱۵. ‌مصرف نوشیدنی‌های الکلی ــ سموم موجود در الکل نه‌تنها به کبدتان آسیب می‌رساند، بلکه روی کلیه‌هایتان نیز اثر منفی دارد. یک راه برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی، مصرف نکردن نوشیدنی‌های الکلی است. 


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، پیشگیری ودرمان برخی بیماری ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 18 بهمن 1393برچسب:مراقبت از کلیه ها,عادت های مضربرای کلیه ها, | 9:42 | نویسنده : Haghjoo |

 

10 فایده شگفت انگیز تعریق

عرق کردن در هوای گرم و هنگام انجام فعالیت بدنی باعث خنک شدن بدن و کاهش دمای آن می شود. ولی فایده این نعمت خدادادی به همین یک مورد ختم نمی شود.

در این مطلب 10 فایده شگفت انگیز تعریق را برایتان می گوییم.

1- کمک به بهبودی زخم ها

تحقیقات زیادی روی غدد اکرین (eccrine) انجام شده است. این غدد یک نوع از غدد عرق موجود در بدن هستند که به تعداد زیاد روی سطح پوست سراسر بدن وجود دارند.

محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که این غدد، محل ذخیره سلول های بنیادی بالغ هستند که در فرآیند بهبودی و بسته شدن زخم ها نقش دارند. با شناخت این فرآیند مهم در بهبودی زخم ها می توان درمان های دارویی جدید را امتحان کرد.

2- دفع سموم از بدن

وقتی عرق می کنیم، چه اتفاقی می افتد؟ هنگام تعریق، سموم موجود در بدن همراه با عرق و از طریق منافذ پوست خارج می شوند. محققان معتقدند هنگام تعریق، نمک، کلسترول و الکل اضافی از بدن خارج می شوند، یعنی وقتی عرق می کنیم، از ورم بدن جلوگیری می شود، رگ های خونی گرفته باز می گردند و حالت خماری از بین می رود.

3- مثل یک آنتی بیوتیک

عرق کردن ، آنتی بیوتیک های زیادی را به میزان زیاد روی سطح پوست پخش می کند. با این اوصاف کسی به پمادهای آنتی بیوتیکی نیاز نخواهد داشت. اگر پوست ما در اثر یک بریدگی یا خراش کوچک و یا نیش پشه زخمی شود، مواد آنتی بیوتیکی ای که توسط غدد عرق روی پوست ترشح می شوند، مثل dercidin ، به سرعت و به طور موثری میکروب ها وعوامل مهاجم را از بین می برند.

غدد عرق به میزان قابل توجهی، بدن را از شر سموم و مواد آلوده کننده خطرناک خلاص می کنند

4- دشمن سنگ کلیه

درد سنگ کلیه بدتر از درد زایمان است. کسانی که چربی و نمک زیادی را در برنامه غذایی خود مصرف می کنند و به طور منظم مثانه خود را خالی نمی کنند (نگه داشتن ادرار)، باید مراقب سنگ کلیه باشند.

تحقیقات نشان می دهد کسانی که به طور منظم ورزش می کنند و آب زیادی می نوشند، بهتر داخل بدن خود را با آب می شویند، لذا جلوی تشکیل سنگ کلیه را می گیرند. عرق کردن در طی ورزش باعث می شود بدن نیاز بیشتری به آب پیدا کند و نوشیدن آب زیاد، کلیه ها را تمیز می کند.

5- ورزش منظم، غدد عرق عجیبی تولید می کند

برای یک مبارزه بزرگ بر علیه بیماری ها و چاقی، باید خودمان را به عرصه جدیدی از تمرینات ورزشی هل دهیم، مثل مسابقات ورزشی دوی ماراتون که به جلسات تمرین منظم و شدید نیاز دارد. از آنجا که بدن ما انتظار این تمرینات ورزشی را ندارد، سعی می کند زودتر خودش را خنک کند.

لذا اندازه غدد عرق برای تامین نیاز بدن به خنک شدن سریع، افزایش می یابد.

6- پاک کردن مواد آلاینده

وقتی که مواد آلوده کننده ای مثل بیسفنول و دی اتیل هگزیل فتالات  توسط صنایع جدید وارد محیط زندگی ما می شوند، نمی توانیم میزان تاثیر آنها را روی سلامتی مان مشخص کنیم. همه می دانند که وجود این مواد شیمیایی برای سلامتی بدنمان مضر است.

غدد عرق به میزان قابل توجهی، بدن را از شر این مواد مضر و سایر آلوده کننده های خطرناک خلاص می کنند. حتی وقتی این مواد در خون یا ادرار مشخص نمی شوند، عرق ما به طور موثری بیسفنول A را از بدن دفع می کند.

7- یک آبمیوه خوشایند

برای مغز شما هم بعد از ورزش لبخند می زنید؟ ورزش کردن حال شما را بهتر می کند. اما قبل از اینکه فکر کنید برداشتن دمبل های کوچک یا یک پیاده روی ساده شما را خوشحال می کند، بایستی بدانید که عرق کردن بعد از ورزش بدنسازی سنگین تر و یا یک ورزش هوازی می تواند شما را واقعا سر حال بیاورد. میزان اندورفین بدن شما مخصوص خود شماست. اندورفین ها را مسکن های طبیعی بدن نیزمی نامند.

با آزمودن ورزش های مختلف می توانید بفهمید که چه نوع فعالیت بدنی، مواد آرامبخش مغز شما را تحریک می کند و باعث می شود با اشتیاق کاری را انجام دهید، بعد از آنکه عرق کردن آن مواد را خارج کرد.

8- دور کردن درد اندورفین های ناشی از ورزش

نه تنها باعث تحریک مواد سرحال کننده مغز شما می شوند، بلکه تسکین دهنده های طبیعی درد نیز هستند. آیا کسی می داند که دویدن به دور یک ساختمان می تواند میزان درد او را کم کند؟ ورزش، مسیرهای عصبی شیمیایی را در مغز تحریک می کند و باعث تولید اندورفین می شود که همانند یک داروی مسکن عمل می کند. زمانی که بدن شما به این مسکن های طبیعی عادت کند و وضعیت کلی بدن شما بهبود بیابد، خواهید فهمید که نیاز کمتری به داروهای مسکن و نیاز بیشتری به کفش های کتانی خواهید داشت.

9- رهایی از شر جوش ها

ما فکر می کنیم بعد از اتمام دوران بلوغ دیگر جوش نمی زنیم، در حالی که بواسطه تغییرات هورمونی حتی در دوران بزرگسالی هم جوش خواهیم زد. عرق کردن شر این جوش ها را از سر شما کم می کند. تعریق با باز کردن منافذ پوست، باعث می شود چرک و کثیفی های این منافذ که باکتری ها را به طرف آنها می کشاند و باعث جوش می شوند، آزاد شوند. با این همه نباید تنبلی کنید.

برای اینکه جوش نزنید، باید پوست خود را بشویید تا این کثیفی ها از روی پوست شما پاک شوند. در غیر این صورت، این کثیفی ها مجددا وارد پوست می شوند و جوش خواهید زد.

10- سیستم تهویه بدن

در طی روز، بدن ما خودش را با تغییرات دمای محیط تطبیق می دهد. شاید محل کار شما سرد باشد، یا داخل اتومبیل شما گرم باشد و یا در دوران یائسگی باشید و ... ، ولی نگران نباشید. اگر سیستم تهویه بدن شما به درستی کار کند، دیگر خیلی گرم یا سردتان نخواهد شد. ورزش منظم که غدد عرق را به بهترین شکل نگه می دارد، به بدن کمک می کند تا راحت تر دمای خودش را بر اساس دمای محیط جدید تنظیم کند.

**نکته

با توجه به مطلب بالا می توان فهمید که عرق کردن نه تنها ناخوشایند نیست، بلکه بسیار مفید و مطلوب هم می باشد. تنها چیزی که در این وسط باقی می ماند، بوی نامطبوع آن است که آن هم راه چاره ای دارد.

عرق به خودی خود بوی بدی ندارد، بلکه رعایت نکردن بهداشت شخصی باعث بدبویی آن می شود. لذا برای اینکه بوی عرق نگیرید، باید به طور منظم استحمام کنید و بدن خود ار تمیز نگه دارید. همچنین لباس های کثیف و بودار خود را مرتبا با آب و مواد شوینده بشویید و از پوشیدن لباس بودار خودداری کنید.

همچنین اگر کسی خیلی زود بوی عرق می گیرد، می تواند بلافاصله بعد از استحمام و خشک کردن بدن خود، به زیر بغل خود مام جامد (مام صابونی) یا اسپری پودری ضدعرق بزند.

افرادی هم که بیش از حد و به طور غیر طبیعی، حتی در هوای سرد و بدون فعالیت بدنی عرق می کنند، باید برای درمان مشکل خود، به پزشک مراجعه کنند. 


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:فواید تعریق, | 8:9 | نویسنده : Haghjoo |

   درد پشت و گردن

 اگر شما با کامپيوتر کار ميکنيد يا کار اداري فراواني داريد که موجب ميشود ساعات زيادي را پشت ميز کارتان بگذرانيد، احتمال اينکه در پايان روز در ناحيه پشت و گردن احساس گرفتگي يا درد داشته باشيد زياد خواهد بود.

نگران نشويد، دليل اين حس، پيري و از کار افتادگي نيست، تحقيقات جديد نشان داده است که حتي کودکان ابتدايي و راهنمايي هم ، در صورتي که مدت طولاني پشت ميز يا مقابل کامپيوتر و مشغول انجام تکاليف خود باشند دچار چنين مشکلي خواهند شد.  

در واقع نشستن در مقابل کامپيوتر تبديل به شيوه اي از زندگي امروز شده است. فن آوري کامپيوتر در عين اينکه بازدهي و توانايي ادارات را تا حد فراواني تشديد کرده است، کار با آن نيز عوارضي در گردن، پشت و شانه هاي کاربران ايجاد کرده است.

يکي از پزشکان پر سابقه مشکلات جسمي گفته است : "مردم به سادگي وقت بسياري را به حالت نشسته ميگذرانند. شيوه نشستن آنها، همراه با حرکات مکانيکي و تکرار شونده و اينکه مدت طولاني در يک حالت قرار گرفته اند، دردهاي مختلفي در بدن آنها ايجاد ميکند که در صورت تغيير رويه ندادن به شکل مزمن درخواهد آمد . 

                           بعضی از راهکارها برای جلو گیری و برطرف نمودن اين مشكلات
مشکلات عمده اي که کاربران کامپيوتر از آن شکايت دارند هر نوع درد عمومي تا دردهاي موضعي چون گردن درد، درد قسمتهاي بالايي يا پاييني پشت و دردهايي در مچ دست و لگن را در بر ميگيرد. علائم هشدار دهنده جديتري چون خواب رفتگي يا بي حسي، نشان دهنده مشکلات جدي تر و مزمن تري هستند که در اثر جدي نگرفتن دردهاي کوچک در طول زمان ايجاد شده اند .

هنگامي که درد دليلي چون آسيبهاي ناشي از زمين خوردگي يا تصادفات و ... نداشته باشد، دليل آن معمولا به نوع کار بستگي دارد . مشکل در ابتدا به صورت يک درد يا گرفتگي بروز ميکند که چند روز دوام مي آورد و ظاهرا دليل خاصي هم ندارد، گاهي اوقات مشکل به صورت يک حس ناراحتي کلي و خشکي بدن و مفاصل خواهد بود و اکثرا هنگام خواب توجه فرد مبتلا را به خود جلب ميکند يعني زماني که آها در آرامش بوده و بيشتر متوجه بدن خود هستند .

طرز قرارگیری بدن و ارگونومی ارگونوميک (Ergonomics) شاخه اي از علم مهندسي است که به طراحي ابزار و لوازمي براي حفظ سلامت فيزيکي بدن در هنگام کار ميپردازد. درد غالبا در اثر حفظ مداوم يک حالت نادرست قرارگيري بدن ايجاد ميشود. مثالهاي رايج آن شامل : تايپ همزمان با صحبت تلفني با نگه داشتن گوشي تلفن در گودي گردن، چرخاندن مداوم سر از چپ به راست هنگام تايپ از روي يک متن و نگاه کردن به صفحه کامپيوتر و يا فقط با نشستن به مدت طولاني هستند .
ارگونوميک به نگه داشتن بدن در حالت صحيح کمک ميکند. صندليهايي با طراحي ارگونوميک، بالشها، پد هاي بالشتک دار براي ماوس و خود ماوسي که با شيوه ارگونوميک طراحي شده باشد در کاهش و پيشگيري چنين ناراحتي هايي بسيار موثر هستند .
راهکارهای عمومی

در صورت نبودن وسايل ارگونوميک بايد از روشهاي زير براي رفع مشکل خود استفاده کنيد .
هنگامي که بدن بيش از حد به جلو خم شده باشد، شانه و عضلات گردن قادر به نگه داشتن وزن سر نيستند. به ياد داشته باشيد که بيشتر دردهاي ناحيه گردن و پشت که هنگام کار با کامپيوتر عارض ميشوند، به دليل قرار گيري نادرست بدن روي صندلي و پشت ميز است. اين مساله يک مشکل عمومي بين کودکان مدرسه اي و بزرگسالان کارمند است .

هنگام کار پشت خود را تا حد امکان صاف نگه داريد. از خم شدن روي صفحه کليد بپرهيزيد و سعي کنيد صفحه کليد را تا حد امکان بالا بياوريد تا مجبور نباشيد ساعات طولاني به پايين نگاه کنيد. مدام صاف نشستن را به خود ياد آوري کنيد. حتا ميتوانيد يک يادداشت روي صفحه نمايشگر(مونيتور) کامپيوتر خود نصب کنيد و هربار با ديدن آن طرز نشستن خود را تنظيم کنيد. در طي زمان بالاخره به صاف نشستن عادت خواهيد کرد .


اگر شما هنگام کار در ساعات طولاني، به درد جدي در ناحيه گردن مبتلا ميشويد، شايد به جا به جا کردن صفحه نمايشگر نياز باشد. پزشکان اعتقاد دارند که ساختار و استخوان بندي طبيعي گردن بعضي افراد طوري است که نگاه کردن به چپ يا راست در مدت زمان طولاني، موجب دردهاي شديد گردن ميشود. اين افراد ميتوانند به سادگي و با جا به جا کردن صفحه نمايشگر روي ميز خود از بروز اين مشکل جلوگيري کنند .
شايد شما تبليغاتي را با اين مضمون ديده باشيد که کار کردن با کامپيوترهاي قابل حمل (laptop) و يا با قرار دادن صفحه کليد بر روي پا، چقدر آسان است. اما اينطور نگاه کردن به پايين ميتواند خسارات جبران ناپذيري بر گردن و ستون مهره ها وارد کند. اگر دچار مشکلي چون گرفتگي و خشکي گردن داريد، از اين حالت قرار دادن کامپيوتر بپرهيزيد .

استراحت و انجام حرکات کششی بهترین راه مقابله با اين درد ها است 

مدام به خود ياد آوري کنيد که در بين کار به خود استراحت بدهيد. بايستيد، چند حرکت کششي انجام دهيد و پشت خود را صاف کنيد. اگر بتوانيد هر 15 دقيقه حتا کشش کوتاهي هم به عضلات خود بدهيد ايده آل است. در غير اين صورت سعي کنيد هر 45 دقيقه از جاي خود بلند شويد، چند قدم راه رفته و کششي به عضلات خود بدهيد. به اين کار که کلا حدود 3 تا 5 دقيقه طول ميکشد، به چشم يک نوع وقت تلف کردن نگاه نکنيد، در طول زمان متوجه خواهيد شد که ارزشش را دارد و بازده کاري شما هم بيشتر شده است .

وضعیت نشستن صحیح و استفاده از کامپیوتر  

با يک معاينه کوتاه متوجه ميشويد که آيا صندلي شما مشکل ساز هست يا خير. آيا ارتفاع صندلي شما طوري هست که قرارگيري شما بدون اشکال و خميدگي يا کش آمدن عضلاتتان انجام بگيرد؟ مشکلي با تنظيم صفحه کليد و صندلي خود نداريد؟ اگر مشکلي هست، يک صندلي ديگر را امتحان کنيد. از همه بهتر اين است که صندلي خريداري کنيد که مخصوص افرادي با مشکلات پشت طراحي شده است. اين صندليها شايد گران باشند يا خنده دار به نظر برسند اما درد موضوع خنده آوري نيست و اگر چيزي بتواند در کم کردن يا پيشگيري از درد کمک کند بايد از آن استفاده کرد .  

نتیجه گیری

در نهايت، دلايل متعددي براي بروز درد پشت و/يا گردن وجود دارند و خودتان بهتر از هر کس ميتوانيد آن را بيابيد. فقط نکته در اين است که اين درد بيش از هر چيز ريشه اي فيزيکي دارد، بيش از حد به امکانات رواني بروز چنين دردهايي نيانديشيد. چون تنشهاي عصبي، نارضايتي شغلي، فشارهاي عصبي، کمبود خواب و... ممکن است گاهي موجب درد شوند اما گردن درد، گردن درد است و هنگامي که ميتوانيد با اجراي نکات ساده آنرا برطرف کنيد، چرا زندگي را به کام خود تلخ ميکنيد ؟

 


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، راز های زندگی بهتر وشادتر ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:دردپشت وگردن, | 10:49 | نویسنده : Haghjoo |

7 نکته برای پیشگیری از سرطان

به این فکر می‌کنید که چطور می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان را در خودتان پایین بیاورید؟ ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مثل داشتن یک رژیم‌غذایی سالم و چکاپ پزشکی منظم کمکتان خواهد کرد.

احتمالاَ اخبار و اطلاعات مختلفی را از همه‌جا درمورد پیشگیری از سرطان شنیده‌اید. گاهی اوقات هم نکاتی که در یک تحقیق در این مورد پیشنهاد می‌شود مخالف با چیزی است که در مقالات دیگر خوانده‌اید.

بااینکه اطلاعات مربوط به سرطان و روش‌های پیشگیری از آن هنوز در حال پیشرفت و تغییر است اما چیزی که در همه تحقیقات و توسط همه محققین تایید شده این است که ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی می‌توانید به این مسئله کمک کنید.

بنابراین اگر نگران این هستید که به سرطان مبتلا نشوید، می‌توانید با ایجاد بعضی تغییرات در روش زندگی‌ کردنتان، کمی از نگرانی‌هایتان را برطرف کنید.

 

۱. از دخانیات استفاده نکنید

استفاده از هرگونه دخانیات شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. کشیدن سیگار با سرطان‌های مختلفی در ارتباط است -- ازجمله سرطان ریه، مثانه، گردنه رحم و کلیه. جویدن تنباکو با سرطان حفره دهان و لوزالمعده نیز در ارتباط است. حتی اگر از دخانیات استفاده نکنید، قرار گرفتن در معرض دود آن نیز احتمال ابتلای شما به سرطان ریه را بالا می‌برد.

جلوگیری از مصرف دخانیات - یا تصمیم به ترک آن - یکی از مهمترین تصمیماتی است که می‌توانید در جهت سلامتی خودتان بگیرید. همچنین قدم بسیار مهمی برای پیشگیری از سرطان است. اگر تصمیم به ترک دخانیات گرفته‌اید، از پزشکتان درمورد محصولاتی که در این راه کمکتان می‌کند سوال کنید.

۲. یک رژیم‌غذایی سالم را دنبال کنید

بااینکه داشتن انتخاب‌های سالم در زمان خرید موادغذایی یا سفارش غذا نمی‌تواند تضمین‌کننده عدم ابتلای شما به سرطان باشد، اما می‌تواند احتمال بروز آن را کاهش دهد. از راهبردهای زیر استفاده کنید:

• تا می‌توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید. سعی کنید رژیم‌غذایی‌تان برمبنای میوه‌ها و سبزیجات و سایر موادغذایی که منابع گیاهی دارند مثل غلات و حبوبات باشد.

• مصرف چربی را به حداقل برسانید. با مصرف غذاهای کم‌چرب، به ویژه موادغذایی که از منابع حیوانی هستند، احتمال ابتلا به سرطان را در خودتان پایین بیاورید. رژیم‌های غذایی پرچرب معمولاً کالری بالاتری داشته و احتمال چاق شدن شما را نیز بالا می‌برد که این نیز می‌تواند خطر ابتلای شما به سرطان را بالا ببرد.

• اگر تصمیم به نوشیدن مشروبات الکلی دارید، اینکار را متوقف کنید. با بالا رفتن مصرف نوشیدنی‌های الکلی، احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مثل سرطان سینه، روده، کلیه، ریه و کبد بالا می‌رود.

۳. وزنتان را در محدوده سلامت نگه دارید و فعالیت جسمی داشته باشید

داشتن وزنی سالم احتمال ابتلای شما به بعضی از انواع سرطان مثل سرطان سینه، پروستات، ریه، روده و کلیه را کاهش می‌دهد.

فعالیت جسمی نیز اهمیت دارد. فعالیت جسمی و ورزش علاوه بر کمک به کنترل وزنتان خطر ابتلا به سرطان سینه و روده را در شما کاهش می‌دهد.

افراد بزرگسالی که فعالیت جسمی دارند، فواید بسیار زیادی به سلامت خود می‌رسانند. سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته یک ورزش هوازی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه در هفته یک ورزش شدتی انجام دهید. در برنامه روزانه خود نیم ساعت فعالیت فیزیکی جای دهید.

۴. از خودتان دربرابر آفتاب محافظت کنید

سرطان پوست یکی از متداول‌ترین انواع سرطان و قابل پیشگیری‌ترین آنها است. حتماً این نکات را رعایت کنید:

• از آفتاب وسط روز اجتناب کنید. سعی کنید از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که اشعات خورشید در شدیدترین حالت خود است، دور از آفتاب باشید.

• در سایه بمانید. وقتی بیرون از خانه هتسید، تا حد امکان در سایه بوده و از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

• قسمت‌هایی از بدنتان که در معرض نور خورشید است را بپوشانید. با پوشیدن لباس‌های آستین بلند در معرض آفتاب از بدنتان حفاظت کنید.

• استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. وقتی بیرون از خانه هستید حتماً روی قسمت‌هایی از پوستتان که در معرض آفتاب است کرم ضدافتاب زده و چند ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

• از دستگاه سولاریوم استفاده نکنید. این دستگاه‌ها هم به اندازه نور طبیعی آفتاب خطرناک هستند.

۵. خودتان را واکسینه کنید

پیشگیری از سرطان شامل پیشگیری از برخی ویروس‌های عفونی نیز می‌شود. درمورد واکسیناسیون دربرابر بیماری‌های زیر با پزشکتان مشورت کنید:

• هپاتیت B. این بیماری خطر ابتلا به سرطان کبد را بالا می‌برد. برای آندسته از افراد بزرگسال که در خطر ابتلا به هپاتیت B هستند، مثل افراد بزرگسالی که فعالیت جنسی پراکنده با افراد مختلف دارند، افرادیکه به بیماری‌های مقاربتی مبتلا هستند، افرادیکه از موادمخدر تزریقی استفاده می‌کنند، مردان همجنس‌گرا و کسانیکه در محیط‌های پزشکی و مراقبتی که با خون یا مایعات عفونی بدن در تماس است کار می‌کنند، واکسن آن تجویز می‌شود.

• ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). این یک بیماری مقاربتی است که می‌تواند موجب سرطان گردنه رحم و یا سایر سرطان‌های تناسلی شود. واکسن HPV هم در مردان و هم در زنان سن ۲۶ و جوان‌تر که در نوجوانی این واکسن را نزده‌اند در دسترس است،

۶. از رفتارهای پرخطر دوری کنید

یک راهکار موثر دیگر برای پیشگیری از سرطان اجتناب از رفتارهای پرخطری است که شما را دربرابر بیماری‌هایی قرار می‌دهد که احتمال بروز سرطان را بالا می‌برد. بعنوان مثال:

• روابط‌جنسی ایمن داشته باشید. شریک‌های جنسی خود را محدود کرده و برای برقراری رابطه‌جنسی از کاندوم استفاده کنید. هرچه تعداد شرکای جنسی شما در زندگی بیشتر باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مثل HIV و HPV خواهید بود. افرادیکه دچار این ویروس‌ها هستند بیشتر درمعرض ابتلا به سرطان‌های مقعد، کبد و ریه می‌باشند.

• از سوزن مشترک استفاده نکنید. اگر به موادمخدر تزریقی اعتیاد دارید، از سوزن مشترک استفاده نکنید زیرا شما را درمعرض ابتلا به ویروس‌های HIV، هپاتیت B و C قرار می‌دهد که اینها نیز احتمال بروز سرطان کبد را افزایش می‌دهند.

۷. چکاپ پزشکی منظم انجام دهید

چکاپ‌های منظم برای انواع سرطان مثل سرطان پوست، روده، پروستات، گردنه رحم و سینه می‌تواند احتمال تشخیص زودتر این بیماری‌ها را بالا برده و درصورت بروز این بیماری‌ها درمان آن با موفقیت بیشتری روبه‌رو خواهد بود. از پزشکتان بخواهید بهترین برنامه چکاپ سرطان را برایتان تنظیم کند.

 

از همین امروز به پیشگیری از سرطان اقدام کنید. مطمئن باشید که نتیجه آن یک عمر از شما محافظت خواهد کرد.

                   یک سبد غذایی ضد سرطان!

سرطان، یکی از بیماری‌های دوران مدرنیته است که به شکل‌های مختلف بروز کرده و تعداد قربانیان این بیماری به طور باورنکردنی و صعودی رو به افزایش است. محققان معتقدند با تغییر شیوه زندگی می‌توان به مبارزه با این بیماری مهلک پرداخت.

سرطان، از بیماری های مهلکی است که قربانیان بسیاری را در سراسر دنیا به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما محققان معتقدند از تنها راه حلی که علیه این بیماری می توان نام برد، به تاخیر انداختن مرگ در مبتلایان است تا بتوان راهکار جدیدی علیه این بیماری یافت.

اما از سوی دیگر، تغییر شیوه غذایی، رفتاری و عادات روزانه می تواند سهم به سزایی در کاهش ابتلا به این بیماری داشته باشد. محققان معتقدند خوراکی ها می توانند خاصیت سرطانی یا برعکس ضد سرطانی داشته باشند و با کمک خوراکی ها می توان به جنگ سرطان رفت.

مهمترین توصیه مصرف روزانه 5 تا 9 وعده میوه و سبزیجات تازه است.


                           خوراکی هایی که علیه سرطان می تازند


* انواع کلم ها بخصوص کلم بروکلی


محققان انگلیسی معتقدند مصرف بروکلی بخصوص برای مردان مفید بوده و مانع از ابتلا به سرطان پروستات در آنها می شود. از خانواده کلم ها می توان به سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، حتی شلغم و تربچه اشاره کرد. کلم ها حاوی مواد مغذی گیاهی به نام "گلوکوزینولات" هستند که مانع تکثیر سلولی شده و از تشکیل تومورها جلوگیری می کنند. کلم می تواند علیه سرطان سینه، کبد، پروستات، پوست، معده، سرطان مثانه و ریه موثر باشد.

* انواع توت ها

انواع توت ها مانند توت سفید، تمشک و توت فرنگی می توانند خوراکی های مفیدی علیه سرطان باشند اما شاتوت به دلیل رنگ تیره حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان هاست که برای بدن مفید بوده و علیه تومورهای سرطانی می تازد. انواع توت ها حاوی فلاونوئیدهایی هستند که آنتی اکسیدان های مفیدی به شمار می روند. توت ها می توانند علیه سرطان هایی مانند روده بزرگ، مری، دهان و دندان و پوست مفید باشند.

* گوجه فرنگی


رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل ماده ای به نام لیکوپن است که دارای خواص بسیاری مانند مبارزه با تومورهای سرطانی است. گوجه فرنگی می تواند در درمان سرطان هایی مانند پروستات، معده، ریه و سرطان رحم مفید باشد.

* گردو


گردو از خوراکی های مفیدی است که می تواند خواص بسیاری از جمله خاصیت ضد سرطانی، درمان میگرن و کاهش چربی خون را در خود داشته باشد. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ،آنتی اکسیدان ها و فیتواسترول ها است که خطر ابتلا به سرطان هایی مانند پروستات و سینه را کاهش می دهد.

* سیر


سیر حاوی موادی مانند سولفور آمینو اسیدها و سیستئین هستند که محافظان خوبی در برابر سرطان ها محسوب می شوند. محققان معتقدند مصرف روزانه یا چندین بار در هفته سیر می تواند به مبارزه با تومورهای سرطان سینه، معده، روده و مری بپردازد.

* لوبیا


مطالعه محققان امریکایی نشان می دهد که لوبیاهایی با رنگ تیره مانند لوبیا قرمز می تواند نقش به سزایی در کاهش سرطان روده داشته باشند. لوبیا حاوی ترکیباتی به نام فیتوکمیکال است که می تواند مانع از رشد تومورهای سرطانی بخصوص سرطان سینه و روده شود.

* ماهی


ویتامین دی موجود در ماهی می تواند سهم به سزایی در کاهش ابتلا به سرطان سینه و روده داشته باشد. ویتامین دی در بدن باعث مسدود شدن تومورهای سرطانی می شود تا از رشد آنها جلوگیری کند.

* محافظت از بدن با ادویه هایی مانند زردچوبه و فلفل

از زردچوبه و فلفل به عنوان ادویه هایی یاد می شود که دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. زردچوبه دارای کارکامین بوده و می تواند حمله سلول های سرطانی به سلول های سالم را کاهش دهد.

* چای

چای، یکی از نوشیدنی های مفیدی است که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان می تواند با سرطان هایی مانند سینه، کبد، ریه و پوست به مبارزه بپردازد.

* تخم مرغ


تخم مرغ به دلیل دارا بودن ماده ای با نام فولات می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد. فولات را می توان در خوراکی های دیگری مانند جگر مرغ، دانه آفتابگردان و سبزیجاتی با برگ های سبز مانند اسفناج و کاهو یافت.

* قارچ


قارچ ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین سی و همینطور سلنیوم که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند، می توانند بر تومورهای سرطانی بتازند.

اما از سوی دیگر مصرف برخی خوراکی ها می تواند ابتلا به سرطان را رقم بزند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* مصرف بیش از حد قند و شکر


قند و شکر ممکن است به طور مستقیم باعث ابتلا به سرطان نشود اما محققان معتقدند که مصرف بیش از حد قند و شکر می تواند باعث تغییر عملکرد بدن و در نتیجه کاهش مقاومت بدن به تومورهای سرطانی شود.

* فست فودها


شاید مصرف کم و هر ازگاهی از ساندویچ ها و فست فودها برای بدن آسیب چندانی نداشته باشد اما مصرف سوسیس، گوشت، گوشت های فرآوری شده می توانند احتمال ابتلا به سرطان های روده و معده را افزایش دهند.

* مصرف نوشیدنی های الکلی


نوشیدنی هایی حاوی الکل هر چند به مقدار کم و ناچیز می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان هایی مانند دهان، مری، معده، سینه و روده را افزایش دهد.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، خواص دارویی گیاهان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 دی 1393برچسب:پیشگیری ازسرطان,خوراکی های مفید علیه سرطان, | 11:34 | نویسنده : Haghjoo |

 نوشابه رژیمی نخورید به 9 دلیل

چند سالی است که برای مصرف نوشابه‌های رژیمی تبلیغات گسترده‌ای می‌شود. کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده این نوشیدنی‌ها ادعا می‌کنند که این نوع نوشابه‌ها جایگزین‌های مناسبی برای نوشابه‌های معمولی هستند، زیرا در تولیدشان به جای قند از آسپارتام که یک شیرین‌کننده مصنوعی کم‌کالری است استفاده می‌شود.

در نتیجه مردم را تشویق می کنند که با خیال راحت و بدون نگرانی از دریافت کالری زیاد از این نوشابه های رژیمی استفاده کنند، اما محققان عقیده دیگری دارند و در طول بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف نوشیدنی های حاوی این شیرین کننده مصنوعی، خطراتی جدی برای سلامت خواهد داشت.

در این مطلب به 9 مورد از خطرات مصرف آسپارتام اشاره می کنیم و نتیجه گیری را به عهده خودتان می گذاریم.

1 ـ تاری چشم

برخی از دردهای چشمی، اختلالات دید و خشکی چشم ممکن است در نتیجه مصرف آسپارتام باشد. این شیرین کننده مصنوعی از فنیل آلانین، اسید آسپارتیک و متانول ساخته شده است. به عقیده متخصصان متانول برای شبکیه چشم و عصب بینایی خطرناک است و باعث بروز اختلالات بینایی می شود. توجه داشته باشید هر ماده غذایی یا نوشیدنی حاوی آسپارتام که به مدت طولانی و در معرض گرما نگهداری شده باشد به دلیل تجزیه ترکیبات آن برای چشم ها سمی خواهد بود.

2 ـ سردرد و میگرن


سردرد و میگرن در اثر برخی از عوامل تحریک کننده به وجود می آید. بیشتر این تحریک کننده ها در مواد غذایی مختلف مانند شکلات تلخ، پنیرهای چرب و... وجود دارد. محققان موسسه مایوکلینیک آمریکا به این نتیجه رسیده اند که آسپارتام نیز یکی از عوامل محرک سردرد و میگرن است.

میزان کمی از این شیرین کننده مانند الکل و کافئین، باعث ایجاد سردرد خواهد شد و پزشکان معتقدند که این عامل محرک باید کاملا از ترکیبات نوشیدنی ها و مواد غذایی حذف شود. اگر شما نیز از قربانیان میگرن یا هر نوع سردردی هستید، حواس تان به ترکیبات مواد غذایی مصرفی تان باشد و حتما از مصرف مواد غذایی حاوی آسپارتام خودداری کنید.


3 ـ کاهش عملکرد انسولین


هرچند ادعا می شود شیرین کننده های مصنوعی جزو جایگزین های مناسب قند برای دیابتی ها هستند در این خصوص اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. نتایج بررسی هایی که در انجمن دیابت آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که مصرف آسپارتام ممکن است باعث کاهش حساسیت و عملکرد درست انسولین شود. در نتیجه بیشتر متخصصان بر این باورند که آسپارتام نمی تواند جایگزین مناسب و مطمئنی برای قند باشد و دیابتی ها باید از مصرف آن خودداری کنند.

4 ـ از لاغری خبری نیست


اگر قصد لاغر شدن داشته باشید، بی شک می دانید که باید از مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات ها و قند بپرهیزید. در نتیجه به سمت مصرف مواد غذایی رژیمی می روید. بهتر است بدانید مواد غذایی کم قند معمولا با شیرین کننده های مصنوعی از نوع آسپارتام شیرین و خوش طعم می شوند که کمکی به کاهش وزن نخواهند کرد.

نتایج یک پژوهش که در دانشگاه لیورپول انجام شده است، نشان می دهد بدن قادر نیست بین شیرین کننده های مصنوعی و قند تفاوتی قائل شود. به عقیده این محققان عصب های دریافت کننده طعم شیرین که در سلول های چشایی قرار دارند، باعث می شوند که طعم شیرین در دستگاه روده ای تشخیص داده شود.ژ

شیرین کننده های مصنوعی عملکردی مانند قند دارند و گیرنده های دستگاه روده ای را فعال می کنند در نتیجه بدن به جذب بیشتر کربوهیدرات یا همان قند تشویق می شود. به جای مصرف این قبیل مواد غذایی سعی کنید مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید. به جای این نوشیدنی ها، لیموترش یا خیار با نعنا داخل آب بیندازید تا خوش طعم شود و میل کنید.

5 ـ افزایش افسردگی


نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که آسپارتام اثرات منفی روی افراد مبتلا به افسردگی داشته است. این شیرین کننده می تواند باعث تشدید علائم افسردگی و وخیم شدن حالت های روحی افراد شود. اگر افسرده هستید، دور مواد غذایی حاوی آسپارتام را خط قرمز بکشید. البته خبر خوب این که این شیرین کننده باعث بروز علائم افسردگی نمی شود، اما علائم آن را تشدید می کند.

6 ـ التهاب و درد مفاصل


محققان آمریکایی گزارش های زیادی از شروع التهاب و درد مفاصل بعد از مصرف آسپارتام دریافت کرده اند. بدن برخی افراد به این ترکیبات حساسیت دارد و برای مقابله با ترکیبات شیمیایی موجود در این شیرین کننده ها، واکنش های آلرژیک نشان می دهد. در نتیجه بعد از مصرف این شیرین کننده ها مفاصل ملتهب و دردها نیز شروع می شوند.

فرقی نمی کند به این ترکیبات حساسیت داشته باشید یا نه! بهترین کار برای حذف یکی از عوامل درد مفاصل پرهیز از مصرف این قبیل مواد غذایی است. اگر از التهاب و درد مفاصل رنج می برید، از مصرف هر نوع ماده غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید.

7 ـ افزایش مشکل معده


زمانی که در اوایل دهه 80 میلادی آسپارتام وارد بازار شد و در ترکیب اصلی نوشابه ها قرار گرفت، اداره کنترل محصولات غذایی فرانسه شکایت های زیادی درباره عوارض جانبی ناشی از مصرف محصولات غذایی حاوی این شیرین کننده دریافت کرد.

گرفتگی عضلات معده به عنوان یکی از ناراحتی های اصلی مخصوصا در سال اول فروش این محصولات به ثبت رسید. امروزه نیز افراد زیادی که از گرفتگی عضلات شکمی و معده درد رنج می برند، اظهار می کنند که با حذف محصولات غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی به ویژه آسپارتام، علائم بیماریشان بهبود می یابد.


8 ـ حساس شدن گوش


محققان تاکنون حدود 90 گونه از علائم مربوط به مصرف آسپارتام را شناسایی کرده اند. ناشنوایی، وزوزگوش و تحمل نداشتن سروصدای اطراف جزو برخی از علائم ناشی از مصرف آسپارتام محسوب می شود. در وزوزگوش، فرد مبتلا حتی در نبود صدای خارجی نیز سروصدای غیرطبیعی در گوش خود احساس می کند.
محققان مشاهده کردند افرادی که نوشیدنی های رژیمی زیادی مصرف می کنند، بیشتر از این مشکل شکایت دارند. خبر خوب این که مشکلات شنوایی ناشی از مصرف آسپارتام با قطع مصرف این قبیل نوشابه ها درمان می شود.

9 ـ افزایش احتمال سرطان


محققان به نتایج ضد و نقیضی درباره تاثیر آسپارتام در ابتلا به برخی از سرطان ها دست یافته اند. محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند، خطر ابتلا به سرطان خون در افرادی که هر روز نوشابه رژیمی می خورند، بیشتر است.

نتایج بررسی های دیگر نیز نشان می دهد ارتباطی بین مصرف زیاد و طولانی مدت نوشابه های حاوی شیرین کننده های مصنوعی بویژه آسپارتام و خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و لطمه های جدی به مغز و حتی تومورهای مغزی وجود دارد. البته این در حالی است که در بررسی های انجام شده توسط خود صنایع تولید کننده، هیچ ارتباطی بین مصرف آسپارتام و سرطان مشاهده نشده است.

در هر حال متخصصان توصیه می کنند از مصرف بی رویه این نوشیدنی ها، به بهانه کم کالری و بی ضرر بودن، بپرهیزید. آسپارتام بی ضرر نیست و خطرات جدی برای سلامت به وجود می آورد.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:نوشابه های رژیمی, | 13:8 | نویسنده : Haghjoo |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.